Islam se proteže na sve segmente ljudskog života zbog cega ne prihvata da bude neutjecajan ili da bude sluga drugim filozofijama i ideologijama. Islam odbija biti bilo što drugo do ono što se slijedi i kome se služi. Ukoliko politiku razumijemo kao nauku o javnom, državnom životu i njegovom upravljanju, onda je sasvim prirodno da se ostvari vrlo uska veza izmedu islama i politike. Svoditi islam samo na obred reduciranje je njegove sveobuhvatnosti i ravno je njegovoj indoktrinaciji i izdaji.
Umjesto religije u jednog transcedentalonog Boga javlja se religija sredstava, koja je, po Garodiju, napravila novi politeizam i nova sujevjerja, pretvarajuci nauku u scientizam, tehniku u tehnokratiju, politiku u materijalizam. Zapad, kao paradigma civiliziranog svijeta približio se tome. Njegova prava religija je slijepa vjera u skrivenog boga: rast, tj. da se proizvodi što više, sve brže, bilo šta; korisno, nekorisno, ili cak ubojito kao što je oružje koje predstavlja najrentabilniju industriju. Taj skriveni bog je okrutan bog; on zahtijeva ljudske žrtve.
No, bez obzira na takve konstatacije povlacenje crte izmedu politike i islama nezamislivo je i nedopustivo. Utoliko prije što je samo ovakav islam produktivan jer tretira pitanja ummeta u najšrem smislu rijeci, oslobada ga od svakog stranog utjecaja i usmjerava ga, na planu duhovnih i materijalnih aktivnosti ka željenom cilju. Upotrebom sintagme 'politcki islam' od strane nekih krugova i na Istoku i Zapadu, na latentan nacin želi se odvratiti muslimane od pravog sadržaja islama i od iskrenih misionara koji pozivaju potpunom islamu.
On mora raditi na njihovom suzbijanju onako kako je Poslanik, s.a.v.s, naložio, služeci se metodom sile, dijaloga ili intimnim prezirom, što je, kako stoji u hadisu, stepen najslabijeg vjerovanja. Imam Ibn Kajjim prenosi da je imam Ebul-Vefa b. Ukajl el-Hanbel rekao: 'Politika je cin pomocu kojeg su ljudi bliže miru, a dalje od rata, dokle god se ne protivi šerijatu'. Ibn Kajjim napominje da 'pravedna politika nije protivna onome o cemu govori šerijat, vec je u skladu s njim, štaviše, ona je jedan od njegovih sastavnih dijelova. Mi je nazivamo politikom prema našoj terminologiji, a u stvari to je pravda Allaha, dž.š, i Njegovog Poslanika, s.a.v.s.'
Pogledamo li život Poslanika, s.a.v.s, kroz 23 godine poslanicke misije vidjecemo da on obuhvata sve njegove vidove. Pored poslanicke zadace i privatnih obaveza, bio je i politicki voda, utemeljitelj islamske države, njen diplomata, medunarodni pregovarac... Bio je angažiran u svim sferama ovozemnog života. Poslanika, s.a.v.s, su na ovom putu slijedili hulefair-rašidin, a kasnije i mnogi iz generacije zdrave tradicije (selefus-salihin) vodeci ummet na osnovama pravde i dobrocinstva.
Protivnici islamske misli i islamskih pokreta iskoristili su odbojnost narodnih masa prema politici okarakteriziravši kasnije svaku težnju i nastojanje na planu afirmacije univerzalnog islama, 'politickim islamom'. Na tom putu izdašno ih je, vjerovatno nesvjesno, pomagala retrogradna svijest i stavovi jednog dijela uleme, koji su govorili da je demokratija, kao preduslov valjane politike, kufr (bezvjerstvo), nalazeci za to podlogu u znacenju demokratije kao vladavine naroda nad narodom, cime se navodno potiskuje vladavina Allahovih, dž.š, zakona. Sa stanovišta islama pozivi u demokratiju ne znace odbacivanje Allahovog, dž.š, vodstva. To je odbacivanje neogranicene diktature, odbacivanje samovoljnog upravljanja narodom, vladara tiranina i silnika. Pojam demokratije, takode, podrazumijeva pravo naroda da bira svoje vladare na nacin koji je prihvatljiv za njih, da traži od njih odgovornost za postupke, da odbija njihova naredenja ukoliko su u koliziji sa univerzalnim nacelima islama, zatim, da narod ima pravo da ih ukloni kada zastrane ili se osile ili ako ignorišu savjete i upozorenja, a da ne budu zbog toga pozivani na odgovornost ili kaznu.
Takode, ne stoji argument da demokratija uvijek pociva na vladavini vecine. Glasanju nema mjesta kada su u pitanju šerijatom jasno precizirane odredbe i temeljne stvari vjere, te ono što je na osnovu vjere poznato kao nužno. Glasati se može u stvarima idžtihada koje dopuštaju mogucnost više mišljenja. U prirodi ljudi je da se razilaze, kao kada je u pitanju izbor jednog od kandidata na bilo koji položaj, ili donošenje zakona koji reguliše djelatnost prometa i komunikacija, ili sistem gradnje trgovackih, zanatskih radnji ili bolnice, ili nešto osim toga što ulazi u podrucje koje ucenjaci fikha nazivaju maslehatul mursele. Glasati se može i kada se radi o donošenju odluke o objavi ili prestanku rata, te o obaveznosti ili dokidanju odredenih poreza, proglašavanju vanrednog stanja, ogranicavanju mandata predsjednika države, dozvoljavanju ili nedozvoljavanju njegovog ponovnog izbora i do kada, itd, itd...
Po logici stvari, u slucaju dilema i glasanja o navedenim stvarima i islam daje prednost vecini. Za ovaj stav nalazimo potkrepu u hadisu Allahova poslanika, s.a.v.s, kada je rekao Ebu Bekru i Omeru, r.a: 'Kada biste se vas dvojica složili u nekom stavu, ja vam se ne bih protivio.'
Oblik vladavine ovisi o okolnostima i volji naroda. Allahu je svejedno da li je to monarhija ili oligarhija, udružena vladavina ili neki drugi oblik državnog uredenja. Ono što je primarno, sa stanovišta islama, je da se provodi pravda i da postoji istinska briga za dobrobit naroda. Osnovna zadaca vlasti sastoji se u zalogu povjerenja. Njena dužnost je da služi narodu, njeni funkcioneri treba da budu sluge naroda.
Želi li se kozmopolitska ideja islama ponovo vratiti u život i postati respektabilnim faktorom na svjetskom planu, to ne može uspjeti iduci natraške, oslanjajuci se i gledajuci samo u prošlost. Iz položaja inferiornost izbavice je kreativni duh novih generacija, koje ce pravilnom razradom životnih pitanja ponuditi nova rješenja. Na tom putu ne treba se stidjeti pozajmljivati korisne ideje od drugih, metode i organizaciju, dokle god se to ne suprotstavlja jasnom tekstu i postojanim šerijatskim propisima.
Preuzeto pozitivno iskustvo, dužni smo modifikovati, dopunjavati i usavršavati na matrici islama, dati mu našeg duha i osloboditi ga prvobitne osobenosti.
Ukoliko neko svjedoci o valjanosti nekog kandidata samo zbog toga što je on njegov bližnji, ili iz njegovog mjesta, ili zbog licne koristi koju ocekuje od njega, taj je postupio suprotno imperativu Uzvišenog Allaha, dž.š. 'I svjedocenje Allaha radi obavite.' Ko izostane od obaveze glasanja, tako da neko ko je dostojan i povjerljiv izgubi, a vecinom glasova pobijedi onaj koji to ne zaslužuje, koji nije od cvrstih i pouzdanih, uskratio je ummetu toliko potrebno svjedocenje. Uzvišeni je rekao: 'Svjedoci treba na svaki poziv da se odazovu.' 'I ne uskratite svjedocenje, ko ga uskrati, srce njegovo ce biti griješno.' U tom smislu o svojstvima kandidata govori se sa opravdanim razlogom. Dodajuci ove novine i smjernice izbornom sistemu, mi cinimo na kraju taj sistem islamskim, iako je u osnovi preuzet od drugih.
Komentarišuci 50. ajet sure Alu Imran, u kojem se istice obaveznost šure, Ali ibn ebi Talib, r.a, rekao je: 'Dogovarati se sa 'ljudima mišljenja', a zatim ih slijediti'. Dakle, i zvršna i zakonodavna islamska vlast mora se zasnivati na temelju dogovaranja i savjetovanja. Oni, ciji savjet, iz bilo kojeg razloga, nije mogao biti usvojen, treba da se slože sa ostalima. Odluka vecine, pa cak i jednoglasne, nema nikakve vrijednosti ukoliko je u suprotnosti s propisima Kur'ana. Takvu odluku vladar mora odbaciti. Poslanik, s.a.v.s, cesto se savjetovao. Jedan njegov prisni prijatelj pripovijeda: 'Nikada nisam vidio da neko tako cesto pita za savjet kao što je to on (Poslanik, s.a.v.s,) radio.'
U drugom hadisu se kaže: 'Kada ljudi vide silnika, pa mu se ne suprotstave, ubrzo ce ih sve zadesiti kazna od Allaha.'
Politicki pluralizam ne smije biti prožet samo borbom za vlast, on je radi politickog nadmetanja kako bi se u mnoštvu ideja i programa došlo do najboljih rješenja. Višestranacje u islamu treba razumjeti kao pluralizam mezheba u fikhu. Oni su poput partije koja slijedi odredene ideje za koje su njeni clanovi ubijedeni da su najbolje. To ne znaci nipodaštavanje drugih, kao što ni pripadnost pojedinca ili skupine nekom savezu ili partiji ne anulira njegovu pripadnost i odanost vjeri i državi.
Interesi naroda zamjenjuju se interesima same partije, da bi se, na kraju, sve svelo na borbu za licne interese partijskih lidera. Tako, problemi nacije postaju dobitne karte na tržištu, a jucerašnji neprijatelji postaju današnji prijatelji, i obratno. I sve tako ide dok ne ostane ništa od ideologija tih pokreta osim lažnih i falsifikovanih naziva i parola.
Na kraju, možemo reci da je osnovna zadaca demokratije, omoguciti ljudima da slobodno izaberu one koji ce ih voditi i zastupati u oblasti politike, te da im se ne nametne vladar ili sistem koji oni žele. Demokratija je ta koja omogucuje ljudima odgovornosti od vladara kada pogriješe, kao i potpunu izjednacenost vladara i podanika pred zakonom. Istinska demokratija omogucuje narodu da se opredjeli za kulturne, ekonomske, politicke i druge programe koji odražavaju njihove stvarne interese, a ne za one koji im se nametnu i zbog kojih, ukoliko ih ne prihvate, bivaju proganjani kao primjer drugima.
Za ostvaraenje ovih ciljeva covjecanstvo je našlo prave forme: izbori, referendum, pravo vecine, partijski pluralizam, opoziciono djelovanje, sloboda štampe, neovisnost sudova i sl.